محاسبه و پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان، دقت در انجام محاسبات، پرداخت به موقع به سازمانهای قانونی از قبیل بیمه و مالیات، یکی از مهمترین دغدغههای مدیران و حسابداران است.
نرمافزار حسابداری حقوق و دستمزد
نرمافزارهای حسابداری حقوق و دستمزد، توانایی این را دارند که بیمه و مالیات و یا مزایا و کسورات هر پرسنل را محاسبه کرده و به صورت خودکار، سند حسابداری آن را صادر کنند. این عمل نرمافزارهای حسابداری حقوق و دستمزد، از پیچیدگی کار حسابداران میکاهد.
ماشین حساب آنلاین حقوق و دستمزد در سال 1401
همچنین اگر میخواهید بدون نرمافزار حسابداری حقوق و دستمزد، حقوق پرسنل خود را برای 1 ماه محاسبه کنید، میتوانید از ماشین حساب حقوق استفاده کنید. ماشین حساب حقوق، با هدف تسهیل فرآیند محاسبۀ میزان حقوق و دستمزد خالص و ناخالص در سال 1401 برای کارفرمایان، مدیران منابع انسانی و حسابداران طراحی و اجرا شده است.
این ابزار که اختصاصا طبق بخشنامۀ حقوق و دستمزد شورای عالی کار در سال 1401 طراحی شده به کارفرمایان کمک میکند تا با وارد کردن میزان حقوق ناخالص (یا خالص)، از مبلغ کسورات قانونی آن مانند حقبیمه و مالیات برای یک ماه کار تمام وقت مطلع شوند.
محاسبه حقوق و دستمزد با نرمافزار حسابداری آنلاين
برخی از نرمافزارهای حسابداری ابری (آنلاین) وجود دارند که در کنار ثبت رویدادهای مالی و حسابداری یک مجموعه، میتوانید حقوق و دستمزد پرسنل را در آن نرمافزار حسابداری آنلاین، ثبت کنید. وجود ماژول حقوق و دستمزد در یک نرمافزار حسابداری ابری، باعث یکپارچگی سیستم مالی شما شده و شما را از پرداخت هزینههای جداگانه، راحت میکند.
نرمافزار حسابداری آنلاين چیست؟
در واقع، حسابداری به صورت آنلاین (فضای ابری) انجام میگیرد و نیازی به نصب هیچ نرمافزاری بر روی کامپیوتر ندارید. تنها نرمافزار مورد نیاز شما، مرورگری مانند کروم و یا فایرفاکس میباشد که حتی با موبایل خود، میتوانید تمام کارهای حسابداری را انجام دهید.
حق بیمه حقوق و دستمزد چیست؟
حق بیمه وجوهی است که به حکم قانون تأمین اجتماعی برای استفاده از مزایای موضوع آن به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت میگردد. مجموع حق بیمه پرداختی به سازمان تأمین اجتماعی معادل 30% حقوق و دستمزد مشمول بیمه است که 7% آن، بیمه تأمین اجتماعی سهم کارگر و 20% بیمه اجتماعی سهم کارفرما و 3% بیمه بیکاری سهم کارفرما است. 7% سهم کارگر به عنوان یکی از کسورات حقوق و دستمزد از حقوق و دستمزد ناخالص کارگر کسر میگردد و 23% دیگر فقط در مبنای حقوق و دستمزد مشمول بیمه کارگر محاسبه میگردد و به عنوان یکی از هزینههای کارفرما شناسایی و در دفاتر ثبت میگردد.
وظایف شرکتها در قبال سازمان تأمین اجتماعی
هر شرکت تازه تأسیس باید نزد سازمان تأمین اجتماعی تشکیل پرونده داده و کد کارگاه دریافت نماید تا بتواند بر اساس کد کارگاهی دریافتی، کارکنان خود را نزد سازمان تأمین اجتماعی ثبتنام و بیمه نماید. برای اینکه بتوانید در مقابل سازمان تأمین اجتماعی وظایف خود را به درستی انجام دهید، به موارد ذيل توجه كنيد:
- تشکیل پرونده بیمهای و اخذ شماره کارگاه
- نامنویسی کارکنان و دریافت شماره بیمه آنها
- تهیه لیست بیمه
- ارسال لیست بیمه